Mindfulness és a fáradtság

Időnként mindenki fáradtnak érzi magát. A fáradtság az élet természetes része és szinte biztosak lehetünk benne, hogy amikor a fáradtság megjelenik, akkor az szeretné felhívni a figyelmünket valamire. Na és vajon mire? Magunkra. Arra, hogy szükség van újra tölteni az elemeket, mert azok ilyen-olyan okból kifolyólag lemerültek. Elképzelhető, hogy nem alszol jól, lehet, hogy túl sok felelősség van a válladon, vagy egy szakítás miatt élsz meg érzelmi fáradtságot, ami kihat a fizikai közérzetedre is.

Bármi is az oka fáradtságodnak, talán észrevetted, hogy nem szeretsz fáradt lenni. Van bennünk egy természetes ellenállás a fáradtsággal kapcsolatban és sokszor nem engedjük meg magunknak, hogy megérezzük a fáradtságot, mert akkor muszáj lenne megengedni a pihenést is. A mai világ sem támogatja a pihenésünket. Nem akarunk pihenni, mert azt érezzük, ha megállunk, akkor nem haladnak a dolgok és később még több dolgunk lesz. Thomas Merton így fogalmazza ezt meg:

A modern élet rohanása és nyomása egy formája, talán a legáltalánosabb formája, a vele született erőszaknak. Ha hagyjuk, hogy magával ragadjon bennünket az egymással ellentétes aggodalmak sokasága, ha túl sok követelésnek engedünk, ha túl sok projektnek kötelezzük el magunkat, ha mindenkinek mindenben segíteni akarunk, az erőszaknak engedünk. Aktivizmusunk őrjöngése semlegesíti a békéért végzett munkánkat. Elpusztítja saját belső békeképességünket.”

Az erőszaknak engedve, elengedjük a pihenés lehetőségét, a lehetőséget, hogy törődjünk önmagunkkal és feltöltődjünk.

Sokszor pedig azért nem pihenünk, mert nem tudjuk hogyan kellene. A szüleink is mindig robotoltak, sose álltak meg. Vajon mi akkor hogyan sajátítottuk volna el a pihenés képességét? Honnan tudnánk hogyan kell ezt csinálni? Gyakran a pihenés miatt a bűntudat érzése is megjelenik. Azt érzem, ha megállok, akkor haszontalan leszek. Akár egy gyerekkorban sokszor felém intézett mondat is felkeltheti a bűntudat érzését a pihenésem miatt: „Ugyan már ne haszontalankodjál, itt, csinálj valami hasznosat. Rakj rendet, porszívózz ki”

Ezen a ponton feltehetsz magadnak néhány kérdést, hogy lásd, hogyan működik ez a Te életedben:

– Mi a viszonyod a fáradtsághoz?
– Észrevetted már, hogy milyen káros következményei vannak annak, ha nem engeded meg magadnak, hogy megpihenj?
– Tudod, hogy mik azok a tevékenységek, amik feltöltenek?

Hajlamosak vagyunk arra, hogy hajtsuk magunkat és gyakran mondjuk azt magunknak, hogy ha még ezt a feladatot letudjuk, akkor utána már csak a pihenésre koncentrálunk. És így szokott lenni? Általában nem. Mert felbukkan egy újabb feladat vagy egy váratlan helyzet és a pihenés lekerül a prioritási listánkról.

Az elmének és a testnek szüksége van pihenésre. A pihenés a regenerálódásról szól. Ha hosszútávon nem tudunk megpihenni akkor a test és az elme feszülté válik. Ha az alap fáradtságunkra még egy komolyabb fizikai vagy érzelmi megterhelésnek kerül, akkor ez a megterhelés növeli annak a valószínűségét, hogy a fáradtságod egy idő után stresszbe fordul. A stressz pedig elvezet további nem kívánatos állapotokhoz. Minél hosszabb ideig nem foglalkozol a fáradságoddal annál nehezebb lesz a felépülésed.

Emiatt nagyon fontos, hogy elkezdj kialakítani egy másfajta kapcsolatot a fáradtsággal és a pihenéssel. Fontos, hogy megtanuld felismerni a fáradtság korai jeleit és lépéseket tegyél a pihenésed érdekében.

A mindfulness meditáció lépésről lépésre segít megtanítani azt, hogy időben felismerd magadon a fáradtság jeleit és támogat abban is, hogy egyre együttérzőbb módon kapcsolódj önmagadhoz, hogy megadhasd magadnak azt, amire szükséged van.

Amikor engedjük a testnek, hogy pihenjen, akkor az elkezdi meggyógyítani önmagát. A test lazítása visszahat az elmére is. Tehát minél lazább a testünk, annál kevésbé feszülünk mentálisan is.

És ez fordítva is igaz. Minél inkább vissza tudjuk terelni a figyelmünket a jelen pillanat tapasztalatához, minél kevésbé adunk teret a gondolkodási folyamatnak, annál inkább megnyugszik a test, tehát a gyógyulás útjára lépünk. Az úgynevezett koncentrációs meditációs gyakorlatok ezt a folyamatot támogatják.

Nagyon sok kezdő meditáló, találja szembe magát azzal, hogy a gyakorlás során elalszik vagy a gyakorlás egy részénél van olyan érzése, mintha elaludt volna. Sokan úgy könyvelik ezt el úgy, hogy a meditáció nem nekik való, hiszen nem elaludni, hanem meditálni kellene. Ennek azonban végtelenül egyszerű oka van. A test megpihen, így azt a jelzést kapja az agytól, hogy: „Leült, végre pihenhetek.” A test kapva kap a lehetőségen és lassan álomba szenderülünk. Azért alszunk el, mert fáradtak vagyunk, mert ebben a rohanó világban hiányzik a pihenés az életünkből. Ezért azt szoktam javasolni, hogy legyünk türelmesek magunkkal. Azért, mert az első időkben nem megy a meditáció az nem jelenti azt, hogy sose fog sikerülni.

Lehet, hogy a meditációs gyakorlatok előtt először meg kell tanulnunk relaxálni. És igen, bármilyen furán is hangzik, de ezt (is) meg kell tanulni. Ha eddig nem voltál hozzászokva ahhoz, hogy pihenj, akkor először hozzá kell szoktatni a tested és az elméd, ahhoz, hogy ezt megteheted. Minél többször ismétled a gyakorlást, annál jobban érezni fogod hatását az életedben.

Ha szeretnél relaxálni, akkor a honlapon ehhez kapsz segítséget itt. A relaxáció zenével elalváshoz és a relaxáció alváshoz gyakorlatot is kipróbálhatod és akár rendszeresen is gyakorolhatod.

Szeretettel,

Aliz

Kosár (1)

Kosár